NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ بْنِ
مَيْسَرَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ
بْنُ مَهْدِيٍّ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الْمُبَارَكِ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ يَزِيدَ
عَنْ الزُّهْرِيِّ
أَخْبَرَنِي
سَعِيدُ بْنُ
الْمُسَيِّبِ
أَخْبَرَنِي
جُبَيْرُ
بْنُ مُطْعِمٍ
أَنَّهُ
جَاءَ هُوَ
وَعُثْمَانُ
بْنُ عَفَّانَ
يُكَلِّمَانِ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِيمَا
قَسَمَ مِنْ
الْخُمُسِ
بَيْنَ بَنِي
هَاشِمٍ
وَبَنِي
الْمُطَّلِبِ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
قَسَمْتَ
لِإِخْوَانِنَا
بَنِي
الْمُطَّلِبِ
وَلَمْ
تُعْطِنَا
شَيْئًا
وَقَرَابَتُنَا
وَقَرَابَتُهُمْ
مِنْكَ
وَاحِدَةٌ
فَقَالَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّمَا
بَنُو
هَاشِمٍ
وَبَنُو
الْمُطَّلِبِ
شَيْءٌ وَاحِدٌ
قَالَ
جُبَيْرٌ
وَلَمْ
يَقْسِمْ لِبَنِي
عَبْدِ
شَمْسٍ وَلَا
لِبَنِي
نَوْفَلٍ
مِنْ ذَلِكَ
الْخُمُسِ
كَمَا قَسَمَ
لِبَنِي
هَاشِمٍ
وَبَنِي
الْمُطَّلِبِ
قَالَ وَكَانَ
أَبُو بَكْرٍ
يَقْسِمُ
الْخُمُسَ
نَحْوَ
قَسْمِ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
غَيْرَ
أَنَّهُ لَمْ
يَكُنْ
يُعْطِي
قُرْبَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا كَانَ
النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُعْطِيهِمْ
قَالَ وَكَانَ
عُمَرُ بْنُ
الْخَطَّابِ
يُعْطِيهِمْ
مِنْهُ
وَعُثْمَانُ
بَعْدَهُ
Cübeyr b. Mutim(in)
haber verdi(ğine göre)
Kendisi, Osman b. Affan
(r.a) ile birlikte (Hz. Nebi'nin) humus'tan (ayırdığı bir payı) Haşim
oğullarıyla, Muttalib oğulları arasında paylaştırdığını konuşarak Rasûlullah'ın
huzuruna varmışlar.
(Cubeyr b. Mutim
sözlerine şöyle devam etmiştir)
"Ben: Ey Allah'ın
Rasûlü (sen humus'un bir kısmını) kardeşlerimiz Muttalib oğullarına dağıttın da
bize (ondan) hiçbir şey vermedin. Oysa bizim sana olan yakınlığımızla onların
yakınlığı aynıdır" dedim. Nebi (s.a.v.) de:
"Haşim oğullarıyla,
Muttalib oğulları aynı şey (gibi) dir" buyurdu.
Cübeyr (rivayetine devamla
şöyle) dedi: (Hz. Nebi) bu humus'tan Haşim oğullarıyla Muttalib oğullarına
verdiği gibi, Abdüşems ve Nevfel oğullarına vermedi. (Zührî) dedi ki: Ebû Bekir
humus'u aynen Rasûlullah (s.a.v.) gibi bölüştürürdü, fakat Rasûlullah
(s.a.v.)'in (kendi) yakınlarına vermiş olduğu hisseyi, onlara vermezdi. Ömer b.
el-Hattab, humus'tan onlara hisse verirdi. Hz. Ömer'den sonra Osman da (onlara
humustan pay verirdi.)
İzah:
Buhârî, farz'ül-humus;
Nesâî, fey; İbn Mâce, cihad
Bilindiği gibi Hz.
Osman, Abdüşems oğullarmdandır. Cübeyr b. Mutim ise Nevfel oğullarmdandır.
Abdüşems ile Nevfel, Haşim ve Muttalib de Nebiimizin dördüncü dedesi Abdi
Menafin oğullarıdır. Nebiimiz, Haşim'in torunlarındandır. Bu hadisin ravisi Cübeyr
b. Mutim ise, Nevfel'in torunlarındandır. Nitekim bu hadis-i şerif bir başka
yoldan da "Biz (Hz. Nebie) -Ey Allah'ın Rasûlü senin neslin olan Haşim
oğullarının faziletini inkâr etmiyoruz. (Binaenaleyh humustan onlara bir hisse
vermenin hikmetini anlıyoruz). Ancak Muttalib oğullarına humustan bir hisse
veripte bize vermemenin sebebi nedir? -diye sorduk" anlamına gelen
lafızlarla rivayet olunmuştur. Öyle anlaşılıyor ki, Hz. Peygamber Enfâl sûresinin
kırkbirinci âyetine uyarak Hayber ganimetlerinin beşte birinde kendi yakınları
olan Haşim oğullarıyla, Muttalib oğullarına hisse verdiği halde onlar
derecesinde yakınları olan Abdüşems oğullarıyla Nevfel oğullarına vermeyince,
Abdüşems oğullarından Hz. Osman (r.a) ile Nevfel oğullarından Cübeyr b. Mutin
bu durumu aralarında müzakere ederek Hz. Nebiin huzuruna varmışlar ve "Ey
Allah'ın Rasûlü, bu ganimetlerden Enfâl sûresinin kırkbirinci âyetine uyarak
yakınların olan Muttalib oğullarıyla, Haşim oğullarına bir pay verdiğini
biliyoruz. Oysa bizim neslimiz olan Abdüşems oğullan ile Nevfel oğulları da
sana aynen Muttalib oğulları ile Haşim oğulları kadar yakındır. Hal böyleyken
bizim neslimize de bir pay vermeyişinin sebebi nedir?" diye sormuşlar. Rasûl-ü
Zişan Efendimiz de onlara kısaca "Haşim oğullarıyla Muttalib oğulları
aynı şey (gibi)dir" buyurmak suretiyle, bu tutumunun hikmetini açıklamış
oldu. Hz. Nebi, bu kısa açıklamasıyla, Muttalib oğullarıyla, Haşim oğullarının,
gerek cahiliy-yet devrinde ve gerekse İslamiyet devrinde biribirlerinden hiç
ayrılmadıklarını ve her zaman İslamiyetin hizmetinde bulunduklarını, Abdüşems
oğullarıyla Nevfel oğullarının Kureyş kafirlerinin Haşim oğullarına karşı kendileriyle
hiçbir alışveriş yapmamak üzere aldıkları boykot kararma katılarak kafirler,
safında yer aldıklarını çok veciz bir şekilde dile getirmiş ve Muttalib
oğullarıyla Haşim oğullarını Abdüşems oğullarıyla Nevfel oğullarına tercih
etmesindeki hikmeti çok güzel bir şekilde açıklamıştır.
İmam Şafiî ve İmam
Ahmed'e göre ganimetlerden ayrılan humusun beşte biri Hz. Nebiin yakın
akrabalarından olan Haşim oğullarıyla Muttalib oğullarına verilir. Bu hususta
fakirle zengin eşittir. Sözü geçen hisse aralarında "mislü
hazz-ıl-ünseyeyni" esasına göre ikili bir taksim edilir. İmâm Mâlik'e
göre, bu taksim, devlet başkanının reyine kalmıştır. Dilerse Haşim oğullarıyla
Muttalip oğullarının tümü arasında bölüştürür, dilerse bazısına verir bazısına
vermez. Dilerse bu iki kabiliye vermez de başkalarına verir.
Hanefîlere göre, bu
hisse sadece Haşim oğullarıyla Muttalib oğullarına verilir. Ancak onların
fakirleri ile yetimleri, yolda kalmış olanları, fakir, yetim ve yolcu
olmayanlarına takdim edilir.[Yazır M. Hamdi, Hak dini Kur'an dili
VII-4827-4828.] Yani biz Hanefîlere göre, Haşim oğullarının zenginleri bu
mallardan bir pay alamazlar.[Davudoğlu Ahmed, Ibn Abidin VIII-417.] Bilindiği
gibi Muttalip oğullarının durumu da böyledir. Hz. Ebû Bekir'in kendi devrinde
bu hisseyi Haşim oğullarıyla Muttalip oğullarına vermeyip başkalarına vermesi,
bu iki kabilenin oldukça zengin durumda olup, başkalarının daha muhtaç
olmayışlarındandır.